مزایای سقف تیرچه بلوک چیست؟
بهترین و قشنگ ترین مطالب روز ایران اینجاست
مزایای سقف تیرچه بلوک چیست؟
دو شنبه 2 خرداد 1401 ساعت 21:42 | بازدید : 396 | نویسنده : علی | ( نظرات )

کاربرد سقف تیرچه بلوک در انواع ساختمان سازی

کاربرد سقف تیرچه بلوک در ساختمان ‌های اسکلت فلزی

سقف تیرچه بلوک از رایج ترین سقف ها می باشد که در انواع ساختمان سازی ها مورد استفاده قرار می گیرد. برای استفاده از این نوع سقف در ساختمان های اسکلت فلزی بهتر است کلیه تیرها لانه زنبوری شوند.

در این حالت بتن دو طرف پل از سوراخ لانه زنبوری عبور کرده و به یکدیگر متصل می‌گردد و می‌توان آهنهای ممان منفی و حرارتی را حتی المقدور از سوراخ‌های لانه زنبوری عبور داد و به طور مستقیم و بدون انحنای موضعی اجرا نمود که این امر در بهبود کارکرد و کاربرد سقف تیرچه بلوک تاثیر گذار است.

برای تکیه گاه تیرچه باید چند سانتی ‌متر از آهنهای تیرچه را لخت‌کنیم و آن را روی بال تیر آهن قرار داده برای گیرایی بیشتر تیرچه به پل مخصوصاً در موقع وقوع زلزله باید تمام تیرچهز‌ها با قلاب به تیر وصل شوند.

برای تحمل ممان‌های منفی باید روی آهن بالای کلیه تیرچه‌ ها آهن ممان منفی گذاشته شود و اگر تیرچه‌ های دو طرف یک پل درست مقابل یکدیگر نباشند می بایست برای هر تیرچه یک آهن ممان منفی یک طرفه گذاشته شود.

برای قرار گیری تیرچه ها مقابل یکدیگر لازم است در همه دهانه ‌ها تیرچه چینی از یک سمت شروع شده و برای اینکه در هنگام اجرا لوله‌ های تأسیساتی مخصوصاً فاضلاب به مشکل نخوریم باید تیرچه ‌های همه دهانه ‌ها در تمامی طبقات از یک طرف چیده شوند.

کاربرد سقف تیرچه بلوک در ساختمان ‌های آجری

از سقف تیرچه بلوک در ساختمان های آجری نیز استفاده می شود. برای اجرای سقف تیرچه بلوک در ساختمان های آجری می بایست حتماً روی دیوار حمال شناژ افقی اجرا نماییم.

پهنای این شناژ مساوی پهنای دیوار و میزان بلندی آن در حدود ۳۵ تا ۴۰ سانتی ‌متر می باشد و باید حداقل به ۴ میلگرد ۱۲ تا ۱۴ مجهز گردد.

مستر تیرچه - کاربرد سقف تیرچه بلوک در انواع ساختمان سازی

مزایای سقف تیرچه بلوک

کاربرد سقف تیرچه بلوک در ساختمان های بتنی را نباید نادیده گرفت. در صورتی که از سقف تیرچه بلوک در ساختمان‌ های بتنی استفاده گردد، از آنجا که ممکن است ارتفاع پلی که سقف به آن منتهی می ‌شود بلند تر از سقف باشد بهتر است این اختلاف ارتفاع را در کنار پل به وسیله بتن با زاویه ۴۵ درجه پر کرده و بقیه سطح را با بتن سبک یا پوکه هم سطح نماییم.

طول کنسول بتنی می بایست ۱ بر ۴ طول سقفی باشد که کنسول به آن متکی است.

همچنین سر تیرچه‌ های کنسول باید چند سانتی ‌متر بالا تر رگلاژ شود. آهن ممان منفی در روی کنسول باید به وسیله محاسبه تعیین گردد. زیرا کلیه بار کنسول به وسیله این آهن‌ ها تحمل شده و باید در حدود ۵/۲ تا ۳ برابر طول کنسول در سقف، ریشه داشته باشند.

در موقع رگلاژ تیرچه نیز می بایست کمر تیرچه ‌ها حدود ۲ الی ۳ سانتی‌ متر از دو سر آن بلند تر باشد تا پس از بتن ریزی و قالب برداری در صورت افت کردن، مسطح شود.

قابل توجه است که تیرچه و لایه‌ های روی آن عیار بتن روی بلوک ۳۰۰ تا ۳۵۰ کیلوگرم سیمان در متر مکعب شن و ماسه می‌ باشد و ضخامت آن بر روی بلوک ۵ سانتی ‌متر است.

بنایان ساختمان سازی می توانند در هنگامی که مشغول پهن کردن و ماله کشی بتن روی بلوک هستند، یک آجر فشاری که معمولاً ضخامت آن ۵ سانتی ‌متر است قرار دهند و در این صورت کنترل ضخامت بتن روی بلوک آسان تر می‌ شود و این مورد از مزایای سقف تیرچه بلوک است.

بتن روی دو تیرچه در فاصله دو بلوک قرار می‌گیرد و می بایست کاملاً توپر باشد. به همین علت در هنگام بتن ریزی باید آن را با سر تیر چوبی نازکی کوبیده و یا با ویبراتور لرزانید.

توجه داشته باشید که عمل ویبراتور عملی تخصصی بوده چرا که در صورت ویبره کردن بیش از حد بتن، اجزای آن از هم تفکیک می شوند و دیگر کاربرد ندارند.

نتیجه گیری

ما در این مقاله در ارتباط با کاربرد سقف تیرچه بلوک در انواع ساختمان سازی صحبت کردیم. توجه داشته باشید که اجرای سقف تیرچه بلوک کاملا تخصصی بوده و می بایست زیر نظر کارشناسان و بنایان حرفه ای صورت گیرد تا بتواند بهترین کاربرد سقف تیرچه بلوک در ساختمان را به نمایش گذارد.

برای مطالعه روی آن بزنید.


 

مزایای سقف تیرچه بلوک




موضوعات مرتبط: ساختمان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست










می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان modoposhakk و آدرس modoposhakk.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 340
:: کل نظرات : 2

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 3

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز :
:: باردید دیروز :
:: بازدید هفته :
:: بازدید ماه :
:: بازدید سال :
:: بازدید کلی :