تسالونیکی دارای فرهنگی چند ملیتی با فضایی دوستانه و افسون شهرکی کوچک است. این نقطه مقصدی فوق‌العاده برای تجربه یونان به معنی واقعی کلمه، بدون جمعیت زیاد و ازدحام آتن محسوب می‌شود. این شهر فرح‌بخش، میراثی چند قومی و تحسین برانگیز داشته که تحت تأثیر تمدن‌های مختلفی مانند روم و عثمانی بوده است.

بازدیدکنندگان با دیدن ویرانه‌های باستانی، کلیساهای بیزانسی و موزه باستان شناسی رده جهانی که یکی از بهترین‌ها در یونان است، حیرت زده خواهند شد. یکی دیگر از نقاط برجسته‌ی بازدید از اینجا، غذاهای بومی و همچنین اجراهای زنده موسیقی می‌باشد که بارها در طی سال در شهر برگزار می‌شوند. در ادامه به برترین جاذبه گردشگری تسالونیکی  خواهیم پرداخت:

 

کلیسای سنت سوفیا

در انتهای شرقی خیابان هرمس، یکی از مهم‌ترین کلیساهای تاریخی شهر تسالونیکی قرار دارد. این کلیسای گنبدی در قرن هشتم با پلانی صلیبی شکل با سه راهرو طراحی و ساخته شد. در قرون ۹ و ۱۰ بعد از نزاع‌هایی که درباره به تصویر کشیدن فیگور از نظر مذهبی وجود داشت، این بنا با موزاییک کاری‌های فیگوراتیو بسیار بیان گرایی تزئین شد. از سال ۱۲۰۴ تا ۱۴۳۰ کلیسای سنت سوفیا به عنوان کلیسای جامع استفاده می‌شد. در زمان حضور ترک‌ها، این بنا نیز مانند بسیاری دیگر تبدیل به مسجد شد. بعد از آتش سوزی سال ۱۸۹۰ بازسازی‌هایی در اینجا صورت گرفت اما از آتش سوزی سال ۱۹۱۷ جان سالم بدر برد.

ویلای آلاتینی

در جنوب غربی حومه کالاماریا (Kalamaria)، بازدیدکنندگان ویلاها و خانه‌های دوست داشتنی قرن نوزدهمی زیادی را کشف خواهند کرد. بسیاری از این ویلاها توسط معماران سبک نئوکلاسیک ایتالیایی طراحی شده‌اند. یکی از آن‌ها که از نظر تاریخی خاص‌تر است ویلای آلاتینی، اثر معمار ایتالیایی «ویتالیانو پوزِلی» ( Vitaliano Poselli) متعلق به ۱۸۹۶ می‌باشد. این ویلا جزو املاک خانواده یهودی متمولی بوده که از سال ۱۹۲۶۶ تبدیل به ساختمان  یک دانشگاه شد و در حال حاضر هم اداره‌های استانداری تسالونیکی در آن مستقر هستند.

 

برج سفید تسالونیکی

این برج توسط عثمانی ها به منظور  غنی سازی بندر شهر ساخته شده بود  ولی این برج  به زندان بدنام و صحنه اعدام های دسته جمعی در طول دوره حکومت عثمانی شد.پس از آنکه یونان، کنترل این شهر را در سال 1912 بدست آورد، ساختار برج را کاملا تغییر کرد و دیواره بیرونی آن به رنگ سفید مبدل شد و به عنوان نمادی از این شهر به تصویب رسید.
برج سفید دارای شکل استوانه ای می باشد و قطر آن 23 متر و ارتفاع آن 27 متر بالاتر از سطح زمین می باشد. برجک آن دارای12 متر قطر و 6 متر ارتفاع می باشد و ساختمان درونی آن دارای 6 طبقه و در هر طبقه یک اتاق وجود دارد.

این برج در طی سالیان متمادی بارها  تغییر کرده است.تصاویر زودهنگام نشان می دهد که این برج در ابتدا توسط یک سقف مخروطی پوشیده شده بوده . تا قبل ازتخریب آن در سال 1917، در پای برج، برای دفاع از آن، اسلحه سنگین مانند توپ استفاده می شد. برج سفید  تسالونیکی بر روی اسکناس جمهوری مقدونیه نیز چاپ شده است.